18553862_1941095029453406_665853557_o

Har du hørt om den med Jens, der var bange for månen? Eller måske den om Mona med de døde øjne og de åbne arme? Eller måske den om Kasper, der bare gerne ville leve og ellers ik’ rigtig noget?

Selvsamme Kasper er efter længere tids teaseri på de sociale medier (komplet med hashtags og det hele. Hvem havde troet det?) endelig ved at være klar med sit kommende udspil, der går under titlen Septemberhveps. Der er i første ombæring tale om et nyt nummer. Om det er optakten til et nyt album ved jeg ikke, men man har vel lov at håbe.

På det nye nummer møder vi blandt andet Asger, der efter sigende skulle være lidt af en nar. Måske er Asger en rigtig person. Måske ikke. For der er som sædvanlig dømt fri fortolkning, når Kasper Spez maler med ord, som ingen andre i dansk rap. De lyriske kringelkroge er viklet ind i nummeret, og det er nemt som lytter at blive væk i de mange kryptiske linjer og originale vendinger.

18472620_1941095016120074_549289307_o

Men det er ikke kun lyrikken, der gør Kasper Spez’ univers til noget unikt. Ham og Es har gennem deres lange musikalske venskab, skabt et helstøbt musikalsk udtryk, der formår at komplementere Kaspers ord på aller fineste vis. Es hører til blandt landets bedste producere. Det står dog klart, at han og Kasper har et særligt musikalsk bånd, der får deres samarbejde til at nå nye højder, for hvert projekt de laver.

Lyden på det nye nummer lægger sig i en oplagt forlængelse af den lyd, der kendetegnede Kaspers sidste album Logi. På Septemberhveps, bliver takten slået an af en dyb kontrabas, der senere bliver akkompagneret af både klaver og trompet. Det giver nummeret et organisk udtryk, der fremstår melankolsk, tungt og utroligt dragende.

Det samme kan man sige om Kaspers levering. Den starter sagte og hviskende, men skifter karakter flere gange i løbet af nummeret og ender i en nærmest snerrende tone. Kasper er så vekslende i sin intonation, at man virkelig mærker hvert ord fra ham, og derved ikke kan undgå at blive grebet af stemningen i nummeret. Du kan for eksempel se frem til leveringen af disse linjer, der tager et solidt greb i lytteren:

“Jeg har stået model til dine faldefærdige fabrikker
Markløbere over gårdspladsen
Dristig drifter
Digt og drifter
Asger”

Er man, ligesom jeg, af den overbevisning, at Kasper Spez kun er blevet bedre med årene, kan man godt glæde sig til at stifte bekendtskab med septemberhvepsen. Jeg har i hvert fald nydt dens selskab, mere end jeg normalt plejer, når det kommer til hvepse.

Billederne stammer i øvrigt fra den snarligt kommende musikvideo til nummeret, som Squid Flick står bag.

—OPDATERING—

Videoen er nu online, og kan ses lige herunder: