I år har Dansk rap kunne fejre sit 30 års jubilæum. Imponerende klaret af en genre, der ganske tidligt blev dømt ude og kaldt for en døgnflue.

Siden da, har genren haft sine op- og nedture. 2018 blev året hvor genren nåede nye højder, og den har nærmest aldrig været større end den er nu. Mainstreamlyden er dog en type rap, som ikke lige falder i min smag, men sådan har det altid været med hiphop. Der er tendenser der kommer og går, og den nye stil ligger ofte og venter, lige rundt om hjørne. Hvis man er fast læser herinde, så ved man, at heldigvis står den danske hiphopundergrund stadig stærkt, og består af en masse mennesker der ikke hopper på tidens trends. Det er dem der skal hyldes i dag.

Overordnet set, så har 2018 ikke været det vildeste år. Der er kommet mange udgivelser i år, af svingende kvalitet. Vi har dog heldigvis også set stærke udspil fra nogle af genrens sværvægtere, samt oplevet nye spændende navne dukke op.

Det har dog også været et tragisk år. Det er heldigvis sjældent at vi oplever dødsfald på den danske scene, men i år måtte vi desværre sige farvel til to store ikoner. Jeppe “Jay-B” Bisgaard. Manden bag mangt en Mix-klumme, konferencier til utallige events og ikke mindst ham der har signet Malk de Koijn samt været en stor del af Outlandishs tidlige år.

Ligeledes måtte vi sige farvel til producer Rasmus “B” Berg. Manden der sammen med resten af Madness 4 Real/Den Gale Pose, i den grad var med til at definere en ny stil i dansk hiphop.

Hvil i fred til begge herrer, der forlod os alt for tidligt.

Appropos den nye stil, så fik vi år også den mest gennemførte og respektfulde gennemgang af dansk raps historie vi har set, i form af Pelle Peter Jensens Den Nye Stil podcast. Jeg har sagt det før: hvis man ikke har hørt den, så er den obligatorisk lytning.

Hvad 2019 kommer til at byde på, bliver spændene at se. Jeg glæder mig især til at høre det kommende album fra Strøm & DJ Talkback, debutalbummet fra Bogfinkevej og meget mere.

Jeg glæder mig til at fortsætte med at give dig nyheder, interviews og anmeldelser fra den danske hiphopundergrund i det nye år.

 

Årets bedste udgivelser

10. Diverse kunstnere – Operap

Bag konceptet står journalist Rune Skyum. Han har samlet et hold af dygtige rappere bestående af Per Vers, Pede B, Kasper Spez, Mund de Carlo, Annelise og 4Pro og sat dem op med en håndfuld mindst ligeså dygtige operasangere. De er så blevet lukket ind i boksen hos DJ Noize og det kom der en håndfuld yderst interessante numre ud af, der på fornemmeste vis kombinerer (ja du gættede det) opera og rap.

9. Stik Op – Familie og Venner

2018 blev året hvor vi endelig fik Stik Ops solodebut. Sammen med den gamle Helt Sikkert makker, Machacha, skaber de to et voksent univers, med en samling personlige sange, der viser en moden og reflekteret rapper med noget på hjerte.

Læs anmeldelsen her.

8. Nicho1 & Metalelefant – Ensom Laika

Bag de to navne finder man to gamle kendinge, i form af århusianske Latex Lax og K-Liir. De byder på årets overraskelse i form af otte numre der består af støvet hiphop, der med garanti vil falde i god jord hos hiphopfans der kan lide deres hiphop med masser af scratch og klassisk levering.

7. Pede B – Over Askeskyen 3

Endnu et år, endnu et nyt album fra Pede B. Denne gang bliver der vendt tilbage til Over Askeskyen-konceptet, og resultatet er blevet et solidt album, med en håndfuld rigtig stærke numre, fyldt med interessante historier og refleksioner over fortiden og Pedes plads på den danske hiphopscene.

6. Trepac – Ronkedor

Trepacs første af to album i år er en bundsolid hiphopplade, hvor han virkelig får lov til at vise sine skills på en mere uhøjtidelig måde end man er vant til fra hans mere dystre numre. Jeg er en sucker for god gammeldags battlerap, og det er finder man ikke meget bedre end herpå.

5. Antik – Kronik.Vand

I løbet af de sidste par år, er Antik virkelig blevet en producer som man ikke må misse. Han har et enormt højt bundniveau på sine produktioner, samtidig med han har usandsynlig god smag, når det kommer til hvilke rappere han inviterer med på sine udgivelser. Det er også tilfældet på Kronik.Vand, der uden tvivl er hans mest helstøbte udgivelse til dato. Albummet bliver blandt andet gæstet af Esben og Loke Deph fra Kaput, Strudsi Gallop, Khal Allan, Trepac og Dialekten.

4. Mund de Carlo – Hovedet På Blokken

På Mund de Carlos nyeste album er det bydelen Nørrebro der er omdrejningspunktet. Mund de Carlo fungerer som et talerør for den bydel, der har formet ham, og som i løbet af det sidste år har været på mange folks læber, blandt andet på grund af de stigende udfordringer med bandekriminalitet. På albummet bliver der dog også fokuseret på gode ting ved bydelen og den mangfoldighed der findes der. Desuden bliver Mund de Carlo en teknisk bedre rapper for hver udgivelse han sender på gaden.

Læs anmeldelsen her.

3. Trepac – Kamæleon

Trepac har været en produktiv herre, med hele to album udgivet i år. Der er dog ingen tvivl om, at Kamæleon er det stærkeste af de to, og hans bedste siden debuten Fatamorgana fra 2011. Der er meget på spil og Trepac blotter sig i en uset grad i dansk rap. Dét kombineret med, at han er en af de teknisk dygtigste rappere vi har herhjemme, har resulteret i et fænomenalt album, med rigeligt at dykke ned i for den tålmodige og kræsne lytter.

Læs anmeldelsen her.

2. Per Vers – Knust Kunst

2018 blev året hvor Per Vers endelig kunne udgive sit stort opsatte og længe ventede Knust Kunst-projekt. Resultatet taler for sig selv. Albummet er en hyldest til dansk musik, sampling og er én stor kærlighedserklæring til hiphop. Men det stopper ikke der. Størstedelen af numrene på pladen er blandt de bedste Per har udgivet i mange år. Det er et album der er proppet med originale betragtninger, imponerende rim og ordspil, over så gennemførte og formfuldendte produktioner, at Es uden tvivl fortjener titlen som årets producer.

Læs det store interview med Per Vers om Knust Kunst her.

1. Natkat – Mørket Kalder

Fire år skulle der gå, fra de første numre på Youtube, til Natkat endelig var klar til at udgive deres debutalbum. Det har dog i den grad været værd at vente på, for sikke et album. Gruppen har formået at skabe en lyd, der perfekt rammer den klassiske 90’er hiphoplyd, uden at det på nogen måde fremstår klichefyldt. Frej Le Funk rapper med en kølig og tilbagelænet stil, der er det perfekte supplement til de tunge beats fra Aske the Floppykat. Med en blanding af ældre og helt nye numre bliver man taget med til et hiphopunivers som man ikke har lyst til at forlade når pladen er slut. Funken er i den grad tilbage!

 

Årets bedste tracks

10. Asbestose feat. StrudsiGallop, RasmusModsat – Ægte Kærlighed (Asbestose 2 – prod. Ingredijens)

Tre rappere med tre vers om den ægte kærlighed. Det bliver ikke meget mere hiphop end det her.

 

9. Loke Deph – Smokey Smokey (Single – prod. Adam Sampler & LuXx)

Der er virkelig ingen anden som Loke Deph. Det beviser han for gud ved hvilken gang på det her nummer. Overlegen levering og en attitude som de færreste kan matche.

 

8. Benal – Nu Her (Benjamin Og Albert – prod. Albert Wanscher)

Selvom Benals nyeste album var lidt af en skuffelse, så viser det her nummer at de stadig kan lave træfsikre hits, der er i en liga for sig.

 

7. Trepac – Ufærdig (Kamæleon – prod. Xeren)

Trepac er en rapper der konstant er på jagt efter at blive bedre. En bedre medarbejder, en bedre far, en bedre ven, en bedre sangskriver, en bedre søn og en bedre kæreste og samlever. Et stærkt billede på at man altid kan blive ved med at udvikle sig som menneske og samtid et billede på den mangefacetterede rapper som Trepac han er. I hans musik, er det ikke kun rapperen man møder, men derimod alle de ovenstående. Det, kombineret med et imponerende højt teknisk niveau, er blandt andet det der gør ham så interessant som rapper.

 

6. USO – Udvalgt (Single – prod. Beats Craze)

USO er uden tvivl mest kendt som en rapper der bestemt ikke er politisk, men på det her nummer tager han bladet fra munden. Det klæder ham virkelig, og han har her lavet det vigtigste nummer i sin karriere.

 

5. Xtra Naan – Arf (Gedi Matjåp – prod. Tue Track)

Det her nummer oser af legesyge, og er vanvittig original i sin udførsel. De tre oplagte rappere fletter elegant deres linjer sammen og skaber et nummer, der er ren guf for øregangen.

 

4. Natkat – Næste Moment (Mørket Kalder – prod. Aske the Floppykat)

En medrivende fortælling om stoffernes indtog i bylivet, set fra øjnene af en misbruger. Et elegant produceret lydbillede trækker lytteren ind i nummeret, og man føler nærmest at man er en flue på væggen til en mørk nat i København natteliv.

 

3. Mund de Carlo – Rap Godt III (Hovedet På Blokken – prod. Milad Genius)

Det her nummer er for folk, der elsker kompromisløs rap, der ikke bliver dikteret af pengemænd eller lefler for den laveste fællesnævner. Det kræver, at man lytter. Mange gange. For det tager tid at dechifrere rappen i det hæsblæsende tempo, den bliver leveret i. Men gør man det, er gevinsten også tilsvarende stor, og man trækker gang på gang på smilebåndet over, hvor højt niveauet her er.

 

2. Per Vers – Blærede Linjer (Knust Kunst – prod. Es)

Det her er klassisk Per Vers. Uhyre velskrevet rap og ordspil samt ærlighed og kompromisløshed der giver lytteren gåsehud. Det er et nummer der viser en erfaren herre, både i musikbranchen og i livet generelt og er en helt fantastisk måde at runde Kunst Kunst af på.

 

1. Young – Kvarteret (Single – prod. Ali Sufi)

Over et simpelt, men yderst potent beat (der uden tvivl vil vække genkendelse, hvis man er fan af Jedi Mind Tricks) vendte Young tilbage til mikrofonen. Han giver her et stærkt portræt af et kvarter, som mange sikkert han relatere til. Tidligt i nummeret kommer linjen “Lige siden jeg blev født har blødt”. Den runger igennem resten af nummeret og danner sammen med resten af teksten, en fortælling om de barske kvarterer hvor kriminaliteten hersker. Her bliver der dog ikke glorificeret, men derimod stillet spørgsmål til hvordan det er endt sådan.

 

Hør alle 10 numre i playlisten herunder: