I dag udkommer der en helt ny og virkelig interessant 10-tommer vinylsingle fra Per Vers. På den kan man finde nummeret Madness, der bliver gæstet af ingen ringere end Slug fra Minneapolis-gruppen Atmosphere. Kender man lidt til Pers diskografi, så vil man vide at han flere gange har refereret til gruppen, og at han vist godt kan betegnes som kæmpe fan af den legendariske undergrundsgruppe.
Jeg har fået mig en snak med Per om hvordan han – af omveje – fik realiseret sin drøm om at arbejde sammen med en af sine største helte.
Den svenske forbindelse
Før vi får etableret forbindelsen mellem København og Minneapolis, er der et svensk mellemled der lige skal på plads først. Per fortæller:
“Grunden til at DJ Large blev en del af min første soloplade, var fordi jeg var blevet spurgt om jeg ville præsentere Atmosphere, der var hovednavn til en koncert med flere US rappers inde på Vega. Opvarmningen stod svenske Promoe og DJ Large for. Til koncerten mødte jeg så DJ Large, og jeg fortalte ham, at jeg syntes “These Walls Don’t Lie” var det fedeste skandinaviske hiphopnummer ever.”
Det kompliment blev startskuddet til et stærkt nordisk samarbejde, der resulterede i at DJ Large stod for tre produktioner på Pers debutalbum Vers 1.0 fra 2005. Deres samarbejde gjorde så at Per turde tage kontakt til produceren Embee (Looptroop Rockers). Embee kunne godt huske at have mødt Per før, og heldigvis var han klar på at samarbejde. Per nød derefter godt af den svenske forbindelse, da hans andet soloalbum Ego, er eksklusivt produceret af d’herrer DJ Large og Embee.
I 2017 får Per en besked fra Large, hvor hans skriver at han skal se Atmosphere spille i Stockholm samme aften. Per spørger derfor Large om han ikke vil høre Slug, om han ville være klar på at samarbejde. Det skulle vise sig at give pote.
Vers jagter et vers fra Slug
Men hvorfor er det lige Slug, som Per så gerne vil have et vers fra?
“For mig er han en dybt original poet. Langt størsteparten af alle rappere
dyrker hverdagssproget og 1:1 beskrivelser af noget man også kunne have sagt henover sofabordet. Så har man fået det til at rime, man siger det med en sej stemme og så er det hiphop. Hvis du tager den type tekst og bare læser den op med din egen, knapt så fede stemme, uden beat tænker man “ja og hvad så?”. Der er intet at tænke over. Ofte. Slug har så nogle helt elementære poetiske kvaliteter, i og med han kan skabe noget i sproget der ikke findes i virkeligheden.”
“Jeg fik Slugs mailadresse. Så jeg skrev jeg til ham og fortalte hvad min historie med ham er. Jeg mødte ham første gang helt tilbage i år 2000 til den første udgave af Aarhus Took It, hvor jeg freestylede på scenen sammen med ham og Eyedea.”
Den aften tilbage i 2000 fik Per faktisk Slugs tilladelse til at lave en dansk version af deres nummer Scapegoat.
Klik for at høre Scapegoat og Syndebuk.
“Jeg havde ikke behøvet at spørge ham, da man ikke kan tage patent på et koncept. Men jeg fortalte ham, at jeg gerne ville lave den på dansk og han sagde bare “Sure man.”
“Efterfølgende var der så de her nedslag, som jeg fortalte om i mailen. Jeg skrev at det ville være en drøm at lave et track sammen. Til sidst skrev jeg at jeg kunne tilbyde 1000 dollars for samarbejdet. Det tænkte jeg var mange penge, men det er nærmest det mindste man kan tillade sig at tilbyde. Jeg skrev også, at det har meget mere værdi for mig end det har for ham at lave noget til mig herovre i Danmark. Det er der aldrig nogle af hans fans der finder ud af. Så det er ham der gør mig en tjeneste og ikke omvendt. Så skrev han bare tilbage:”
“Sure dude and thanks for sharing your story. I do collabos on a shared basis. I don’t want your money but you can buy a toy for Large’s kid and another toy for Large’s dog.”
Den danske vinkel
Det lykkedes! Per havde nu sikret sig en feature med en af sine absolut største hiphophelte, for en omgang legetøj. Næste skridt var så at finde ud af hvad deres fælles nummer skulle handle om. Vi er nu nået til sommeren 2018. Per er sommerferieramt og kan ikke lige umiddelbart ikke komme op med noget tema til nummeret.
“Han spurgte om der var et emne, og i en blanding af at jeg vil gerne ville give ham ultimativ frihed og selv manglede en idé, sagde jeg til ham at hvis han fandt på noget, så ville jeg meget gerne forholde mig til det.”
Den var han med på, og efter noget tid dukkede der en mail op i Pers indbakke, med et funklende nyt vers fra Slug. Verset skulle dog vise sig at være lidt af en udfordring for Per.
“Hans vers handler om at være i Skandinavien og tjekke sin telefon og læse om politibrutalitet i USA, hvilket var sindsygt svært for mig at forholde mig til. Slug er jo kendt for at være en fantastisk stemningsbeskriver og han er ofte meget abstrakt. Og så kommer han med noget, der er en klar subjektiv holdning til noget aktuelt. Hvordan blander jeg mig så i det, nu hvor det ikke er min virkelighed? Den skulle jeg gruble over rigtig længe.”
Efter noget tid knækkede Per den så. “Den danske vinkel” skulle vise sig at være løsningen.
“Dér var sammenfaldet. Vi gør jo det samme herhjemme, bare på en anden måde. En måde der kan accepteres af den i egne øjne humanistiske velfærdsstat. Tanken omkring hvad vold kan være og hvordan et system kan udøve vold mod sine egne borgere syntes jeg var ret stærk. Og så skrev verset faktisk sig selv.”
Et skandinavisk drømmehold
Men hvad med beatet? For at fuldføre cirklen, overtalte Per, DJ Large og Embee til at lave deres første co-produktion til nummeret. De har nemlig, på trods af at have kendt hinanden i over 10 år, aldrig arbejdet sammen. Men for Per var det åbentlyst at netop de to skulle lave beatet sammen,
“På Ego syntes jeg det var meget tydeligt, at deres produktioner passede virkelig godt sammen. Man kan godt høre hvem der har lavet hvad, samtidig med at det er et utroligt homogent lydbillede.”
De to producerer satte sig så sammen i en weekend, og det endte med at de fik lavet hele to beats til Per. Det betød så at der var plads til en ekstra nummer til B-siden. Det resulterede i nummeret Over Hals Og Hoved.
“Det var A-siden der greb mig fra starten af, B-siden kan eddermame også noget! Der er sådan lidt vintage Kanye over det. Det beat har jeg så parret med en 10 år gammel tekst, som faktisk var i spil til Kinski-pladen. Det er en af de få ting som jeg faktisk har skrevet helt færdig og som lå 100% klar. Den har en fed vibe og den passer godt til en B-side uden kontekst.”
Som om det ikke var nok med Per og Slug på vokaler og Sweden’s finest aka. Embee og DJ Large på beat, så står DJ Static for scratch. Man må derved sige, at folkene bag nummeret er et drømmehold der sjældent er set stærkere herhjemme. Jeg har hørt tracket, og der er uden tvivl tale om et nummer der er ligeså stærkt som det ser ud på papiret, og det er længe siden at jeg har hørt et nummer der banger som det her gør.
Udover de to numre, så er der desuden et remix af Madness, leveret af Emil Bertelsen. Den ære vandt han til sidste års Battle of the Beats, hvor Per og Es var dommere. De faldt hurtigt for den unge producer.
“Sådan en konkurrence tiltrækker en bestemt type boombap-producer. Men så var der den her young dude der kom ind fra højre og lavede noget helt andet, og Es og jeg var enige om at han var den fedeste. “
Sådan skete det, via nogle meget fine og spøjse personlinge forbindelser, at Per nu kan bryste sig af at have lavet et nummer med en af amerikansk undergrundshiphop allerstørste navne.
Vinylen er som sagt ude i dag, og kan bestilles lige her, hos de gode folk fra Run For Cover.